Lions ungdomsutveksling

Publisert av Håkon Magnus Løken den 13.11.23. Oppdatert 26.11.23.

Hvem er Lions

Lions er gode venner som hjelper andre, og møter behov både i sine lokalsamfunn og internasjonalt. Rundt 1,4 millioner medlemmer i mer enn 220 land og geografiske områder som deltar aktivt i frivillig arbeid  Vi er alle forskjellige, men vi deler en felles oppfatning − samfunnet er hva vi gjør det til.

Vi i Lions Holmestrand har i år valgt å tilby en ungdom mellom 18 og 21 år, betalt reise og opphold på en av sommerleirene som ledd i ungdomsutvekslingen arrangert av Lions i Europa sommeren 2024.

Krig, terrorisme og andre rystende hendelser har kommet nær oss. Dette forsterker behovet for å forstå hverandre bedre på tvers av landegrenser, religioner og kulturer.

Lions Youth Exchange Program har pågått i mer enn seksti år som en del av Lions arbeide med formålet å styrke mellommenneskelig forståelse gjennom internasjonalt samkvem over hele verden, og for å arbeide for fred og internasjonal forståelse.

Lions i Norges ungdomsutveksling har gjort det mulig for tusenvis av unge mennesker å delta i og praktisere Lions første mål:

• Å skape større forståelse mellom alle mennesker og nasjoner ved å arbeide for økt innsikt i mellomfolkelige problemer.

Målet med vårt ungdomsutvekslingsprogram er å:

• la ungdom få meningsfylt kontakt med ungdom og voksne fra andre land og kulturer.
  • ta del i familie- og samfunnsliv i andre kulturer.
  • fremme internasjonal forståelse og "good will" og arbeide for fred og medmenneskelig forståelse i Lions ånd.

Dette skriver norsk utvekslingsungdom fra sommeren 2023: Jeg hadde en kjempe fin tur og fikk meg venner fra mange steder i verden.., vi lærte masse spennende om kulturen.., alt i alt en fantastisk opplevelse!

Vårt program dekker oppholdet i vertsfamilier og camp. Varigheten for Lions ungdomsutveksling er omkring 3 uker, normalt fordelt med ca to uker camp og en uke i vertsfamilie.

Vi i Lionsklubben i Holmestrand ser etter ungdom som ønsker å ta del i utvekslingen. Søkerne må være fylt 18 år senest 20. juni 2024. Vi vil kunngjøre muligheten for å søke å være del av utvekslingen i relevante miljøer som skole,  forskjellige lag og i lokalavisa.

Søknadsprosessen

Vi ønsker at du sender en interessesøknad. Denne bør inneholde en kort introduksjon av deg selv, dine interesser og hvorfor du ønsker å søke utvekslingen. I tillegg ønsker vi at du tar med to til tre referansepersoner fra jobb, skole eller lag du er aktiv i, og som kjenner deg godt (ikke familie eller nære venner).

Kontaktperson i Lions Holmestrand  for ungdomsutvekslingen er Håkon Løken.mobil  40511005.

Interessesøknad sendes til epostadresse hawkon3080@gmail.com.

Frist for søknad er 15. desember 2023

Lions vil ta kontakt med alle søkere - legg inn telefonnummer i søknaden. Det vil bli et intervju av enkelte kandidater, mest sannsynlig ii starten på januar.

Lions Holmestrand