Lokalt Lions medlem med populært initiativ

Publisert av Morten Nordmo den 29.12.22.

– Jeg har syntes synd på ukrainerne helt siden krigen begynte. Jeg har en eiendom i Litauen, og også noen kontakter innen landbruk i Ukraina. Etter å ha kjent på dette en stund, tok jeg initiativet til aksjonen, forteller Paul Reggestad fra Lions Club Holmestrand.

Tekst og bilder er fra Jarlsberg Avis.

Sendte av sted 40 aggregater og 20 vedovner, og nå vil de ha brukte motorsager også.

Initiativet til Reggestad har spredd seg til store deler av Sør-Norge. I starten av januar vil en tungbil igjen sette kurs mot Ukraina. Denne gang med minst 70 aggregater, 35 vedovner og 4000 ullsåler. Det siste kommer vi tilbake til.

Tor Sveinung Simones og Jore i den Lions-klubben på Notodden er overveldet over bidragene så langt, og har ikke tenkt å stoppe aksjonen ennå. De håper på mange flere aggregater og ovner enn de som ble kjørt til Holmestrand onsdag.

De forteller at det er både unge og eldre som bidrar, og at mange av vedovnene trolig har stått i eldre hus hvor man har lagt inn strøm eller byttet ut den gamle med en ny vedovn. Noen har trolig også stått i hytter.

– Vi tror fremdeles det er mange som har en gammel vedovn, eller et aggregat, som ikke er i bruk, og som de gjerne skulle ha kvittet seg med. Tilstanden på ovnene har ikke noen betydning, lokker de to.

Det er som et kinderegg dette her: Du blir kvitt en gammel vedovn, som blir gjenbrukt og til uvurderlig hjelp for ukrainere.

De fortsetter aksjonen så lenge de får inn noe, og vil nå også ha motorsager. Et stort pluss er det om det også følger med et kjede eller to, en fil og en nøkkel som passer til motorsaga. Og så må den selvfølgelig ikke være elektrisk.

– Du ringer, vi henter og bringer, sier Simones og Jore.

Hans Olav Bøe forteller at den eldste som har ringt ham og bidratt var en 91 år gammel kar.

– Er det egentlig god tilgang på ved i Ukraina?

– Jeg vet at noen steder er det ikke så mye ved å få tak i, så de hogger ned gatetrær. De må ta det de har tilgang på. Vi får håpe de ikke må gå løs på frukttrærne. De har også en del ødelagt bygningsmasse som kan brukes, svarer Reggestad.

Det kommer et sukk fra de fem, som er skjønt enige om at det burde være unødvendig i 2022 å måtte hjelpe folk på grunn av en krig. – Det ser ikke ut til å stoppe med det første heller, og behovet ser imot ser ut til å være utømmelig.

Reggestad forteller at de fikk et aggregat på 200 kWh av Hydro, og i tillegg har de fått et nesten ubrukt aggregat på 150 kWh fra Forsvaret på Heistadmoen.

– Det største er det allerede tenkt at skal benyttes på et sykehus, forteller Reggestad.

Lions Motto: Til tjeneste